flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

ЯКІ ПОВНОВАЖЕННЯ НАДАНО ПОЛІЦЕЙСЬКИМ НА ЧАС ДІЇ ВОЄННОГО СТАНУ

24 червня 2022, 19:52

Набули чинності зміни до Закону України «Про Національну поліцію», якими передбачено розширення повноважень поліцейських на період введення в Україні воєнного стану та 60 днів після його припинення або скасування.

Пропонуємо розібратися, які нові ключові повноваження надано поліцейським у воєнний час, та що варто знати кожному про їх виконання.

1  —  ОТРИМАННЯ ІНФОРМАЦІЇ ВІД ДЕРЖАВНИХ ОРГАНІВ ТА ДЕРЖАВНИХ ПІДПРИЄМСТВ ЗА ПИСЬМОВИМ ЗАПИТОМ У ЧІТКО ВИЗНАЧЕНІ ТЕРМІНИ

За письмовим запитом поліція безоплатно одержує від державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб державної форми власності інформацію, необхідну для виконання завдань та повноважень поліції, у тому числі й стосовно військовополонених.

Запит підлягає виконанню у триденний термін, а в разі неможливості – не пізніше десятиденного строку з дня отримання запиту. У випадку виникнення причин, що перешкоджають виконати запит, поліції мають бути повідомленні причини.

2  —  ВИКОНАННЯ СЛУЖБОВИХ ОБОВ’ЯЗКІВ ПОЛІЦЕЙСЬКИМ У ЦИВІЛЬНОМУ ОДЯЗІ

За загальним правилом, поліцейський, який виконує службові обов’язки в цивільному одязі, зобов’язаний завжди мати при собі спеціальний жетон. Поліцейському заборонено знімати з однострою спеціальний жетон чи приховувати його.

Втім, під час дії воєнного стану, поліцейському, який виконує службові обов’язки в цивільному одязі, дозволено діяти за відсутністю жетона, коли його наявність перешкоджає проведенню оперативно-розшукових заходів, негласних слідчих (розшукових) дій, виконанню завдань в умовах режиму секретності, або здійсненню заходів із забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві, а також спеціальних заходів із забезпечення безпеки працівників суду і правоохоронних органів та їх близьких родичів, або під час здійснення повноважень поліції під час дії воєнного стану.

Крім того, скасовано вимогу, за якою поліцейські були зобов’язані під час виконання службових обов’язків із використанням засобів індивідуального захисту розміщувати на них ідентифікаційний номер або спеціальний жетон.

3  —  ПОЛІЦІЯ МАЄ РОЗШИРЕНІ ПРАВА ІЗ ЗАСТОСУВАННЯ ПІДРУЧНИХ ЗАСОБІВ ТА ЗАХОДІВ ПРИМУСУ

У мирний час, у визначеному законом порядку та випадках, поліцейським дозволено застосовувати такі заходи примусу як фізичний вплив (сила), спеціальні засоби (кийки, кайданки, засоби сльозогінної та дратівної дії, ін.), вогнепальна зброя. Поліцейським заборонено застосовувати заходи примусу, не передбачені законом.

Втім, під час дії воєнного стану, у разі необхідності відбиття нападу або при затриманні особи, яка вчинила правопорушення та/або чинить опір поліцейському, поліцейський має право використати як заходи примусу, так і підручні засоби.

Також поліцейським представлено право застосовувати заходи примусу до осіб, які беруть участь у збройній агресії проти України без урахування окремих обмежень та заборон, визначених законом (зокрема, дозволяється застосування заходів примусу без попередження, нанесення ударів спеціальними засобами без обмежень щодо локації їх нанесення, а також застосування вогнепальної зброї).

4  —  ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНІЧНИХ ПРИЛАДІВ ПОЛІЦЕЙСЬКИМИ

Поліції дозволено застосовувати у воєнний час наступні технічні прилади:

1) фото- та відеотехніку, у тому числі техніку, що працює в автоматичному режимі, технічні прилади та технічні засоби з виявлення та/або фіксації правопорушень;

2) технічні прилади та технічні засоби з виявлення радіаційних, хімічних, біологічних та ядерних загроз;

3) безпілотні літальні апарати та спеціальні технічні засоби протидії їх застосуванню;

4) спеціальні технічні засоби перевірки на наявність стану алкогольного сп’яніння;

5) спеціалізоване програмне забезпечення для здійснення аналітичної обробки фото- та відеоінформації, у тому числі для встановлення осіб та номерних знаків транспортних засобів.

Фото- та відеотехніка може закріплюватись на однострої, на безпілотних літальних апаратах, службових транспортних засобах, суднах чи інших плавучих засобах, а також розміщуватись по зовнішньому периметру доріг і будівель.

Поліції представлено право використовувати інформацію, отриману за допомогою фото- та відеотехніки, що перебуває у чужому володінні.

5  —  КОНВОЮВАННЯ ОСІБ ТА УТРИМАННЯ ОСІБ В ІЗОЛЯТОРАХ ТИМЧАСОВОГО ТРИМАННЯ

На час дії воєнного стану, поліцейські мають право здійснювати конвоювання осіб, затриманих за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, узятих під варту, обвинувачених або засуджених до позбавлення волі. У випадках, передбачених законом, поліція може утримувати таких осіб в ізоляторах тимчасового тримання.

6  —  РОЗМІНУВАННЯ ТА ТЕХНІКО-КРИМІНАЛІСТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОГЛЯДУ МІСЦЯ ПОДІЇ

Відтепер, поліція здійснює техніко-криміналістичне забезпечення огляду місця події та спеціальні вибухотехнічні роботи.

Також, в межах компетенції, поліція проводить розмінування оперативного характеру в частині виявлення, знешкодження та знищення вибухонебезпечних предметів, щодо яких є підстави вважати, що вони є предметами, знаряддями чи засобами вчинення адміністративних або кримінальних правопорушень.

7  —  ЗБІР БІОМЕТРИЧНИХ ДАНИХ

Поліції дозволено здійснювати збирання біометричних даних осіб, у тому числі шляхом дактилоскопіювання, у випадках, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України.

8  —  СПІВПРАЦЯ ПОЛІЦІЇ З ІНТЕРПОЛОМ ТА ЄВРОПОЛОМ

Поліція здійснює представництво та виконання зобов’язань України перед Інтерполом та Європолом, а також безпосередньо забезпечує співробітництво та обмін інформацією з такими органами.

Між тим, поліція організовує взаємодію правоохоронних органів України з Інтерполом та Європолом, а також компетентними органами інших держав з питань, що належать до сфери діяльності таких органів.