Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Україна стрімко розвивається у сфері інформаційних технологій. В грудні 2018 року було оголошено про створення Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (далі — ЄСІТС), а вже в жовтні 2021 року в нашій країні почали офіційно функціонувати три підсистеми ЄСІТС - «Електронний кабінет», «Електронний суд», підсистема відеоконференцзв’язку.
Відповідно, було внесено зміни до КАС, ГПК та ЦПК та закріплено обов’язок адвокатів, нотаріусів, приватних виконавців, органів місцевого самоврядування та інших визначених законодавством суб’єктів зареєструвати свої офіційні електронні адреси в ЄСІТС.
Процесуальні кодекси вже зовсім скоро вимагатимуть від усіх юридичних осіб обов’язково зареєструвати власний електронний кабінет у підсистемі «Електронний суд». Для учасників справи, які мали зареєструвати у встановлені строки електронний кабінет, але так цього і не зробили, після закінчення таких строків наступить процесуальна відповідальність. Суд буде залишати без руху, а у випадку не усунення відповідних недоліків - повертати подані такими особами процесуальні документи.
Для участі в господарському процесі, юридичні особи мали зареєструвати свої електронні кабінети до 19 жовтня 2023 року, а для участі в цивільному та адміністративному процесах — до 21 лютого 2024-го. При цьому, навіть якщо в інтересах юридичної особи, що не зареєструвала власний кабінет у системі, звертається її представник — адвокат, що має такий кабінет, до юридичної особи все одно застосовуються процесуальні наслідки у вигляді залишення відповідних процесуальних документів без руху.
Особі, яка зареєструвала електронний кабінет в ЄСІТС, суд вручає будь-які документи у справах, у яких така особа бере участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення до електронного кабінету, що означає майже повний відхід судових установ від надсилання процесуальних повідомлень у паперовому вигляді. Водночас особа не позбавляється права отримати копію судового рішення у паперовій формі, однак для цього треба буде подати окрему заяву, а також права на подання документів до суду в паперовій формі, за умови наявності електронного кабінету та вказівки про це у процесуальному документі.
Також, є можливість надсилання копій документів іншим учасникам справи в електронній формі шляхом надсилання відповідних документів до електронного кабінету такого учасника справи. При цьому, якщо інший учасник справи відповідно до закону був зобов’язаний зареєструвати кабінет, але так цього і не зробив, то особа, яка подає документи до суду в електронній формі, звільняється від обов’язку надсилання копій документів такому учаснику справи.
Але виникає питання, як бути, якщо ви і є тим учасником, який не зареєстрував електронний кабінет. У такому випадку суд, направляючи виклики, повідомлення, ухвали тощо, у цих документах буде вказувати про обов’язок створити власний електронний кабінет, після створення якого особа матиме можливість ознайомитися з матеріалами справи. Якщо ж процесуальні документи подаються особою, яка зобов’язана зареєструвати кабінет, у паперовій формі, суд не враховує такі документи і вирішує справу за наявними матеріалами.
За матеріалами юридичної газети https://yur-gazeta.com