flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

«Електронний суд». Ідемо в ногу з часом!

03 січня 2018, 09:57

 Чому документарне судочинство більше не є ефективним?

Значні часові витрати

– Відсутність оперативного доступу учасників процесу до матеріалів справи

– Затягування процессу

– Необхідність засвідчення копій документів

– Недоцільне ускладнення роботи адвокатів

– Нераціональне використання значної кількості паперу

 

Електронний суд - комплексне поняття, і для українського суспільства не нове. Зазначимо, що ще до набрання чинності новими редакціями процесуальних кодексів в Україні вже діяли окремі елементи системи «Електронного суду». Зокрема, це сплата судового збору online, отримання інформації про етапи проходження справи в суді за допомогою офіційного веб-порталу «Судова влада України», можливість одержання судових повісток за допомогою SMS-інформування, а копій судових рішень - електронною поштою, доступ до текстів судових рішень через Єдиний державний реєстр судових рішень, online-трансляція судових засідань, проведення відеоконференцій між судами.

Положеннями нових процесуальних кодексів передбачається запровадження у загальних, господарських та адміністративних судах Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи. Також передбачається, що Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система відповідно до закону покликана забезпечувати обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, між учасниками судового процесу, та фіксування судового процесу й участь учасників судового процесу в судовому засіданні в режимі відеоконференції. З цією метою законодавцем передбачено, що адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, державні органи, органи місцевого самоврядування та суб'єкти господарювання державного та комунального секторів економіки повинні зареєструвати офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в обов'язковому порядку. Інші ж особи можуть зареєструвати свої офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в добровільному порядку.

                Особам, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, суд вручає будь-які документи у справах, у яких такі особи беруть участь, виключно в електронній формі шляхом їх надсилання на офіційні електронні адреси таких осіб. Поміж іншого, передбачається, що особи, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, можуть подати процесуальні, інші документи, вчинити інші процесуальні дії в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, з використанням власного електронного цифрового підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону України «Про електронний цифровий підпис». При цьому варто зазначити, що положеннями всіх трьох нових процесуальних кодексів передбачено, що в разі подання до суду представником процесуального документа в електронній формі, до такого документа також додається довіреність або ордер в електронній формі, підписані електронним цифровим підписом.

Крім того, новими кодексами передбачено, що реєстрація особи в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі не позбавляє таку особу права на подання документів до суду в паперовій формі. Однак, як визначено процесуальними кодексами, за умови, якщо позов, апеляційну, касаційну скаргу подано до суду в електронній формі, позивач, особа, яка подала скаргу, повинні подавати до суду заяви по суті справи, клопотання та письмові докази виключно в електронній формі, крім випадків, коли судом буде надано дозвіл на їх подання в паперовій формі.

Іншим важливим моментом, на який варто звернути увагу, є те, що новими процесуальними кодексами передбачено, що суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи в електронній формі. У такому разі всі процесуальні та інші документи переводяться в електронну форму та долучаються до матеріалів електронної судової справи.

Безумовно, така новела є вкрай позитивною, адже електронне судочинство значною мірою підвищує ефективність правосуддя в цілому, спрощує доступ до справи її учасників, а також заощаджує організаційні, фінансові та часові затрати, пов'язані з пересиланням матеріалів справи з одного суду до іншого та ознайомленням з ними учасників.

Зазначимо, що відповідно до «Перехідних положень» нових ЦПК, ГПК та КАС України перехід цивільного, господарського та адміністративного судочинства у повноцінний режим «Електронного суду» відбуватиметься поступово. Зокрема, кодексами передбачено, що Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система почне функціонувати через 90 днів із дня опублікування Державною судовою адміністрацією України у газеті «Голос України» та на веб-порталі судової влади оголошення про створення та забезпечення функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи. А документ, який регулює діяльність та функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, - Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему - має бути затверджений Вищою радою правосуддя за поданням Державної судової адміністрації України та після консультацій з Радою суддів України.

До того часу справи, розгляд яких розпочато та не закінчено за матеріалами у паперовій формі до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, продовжують розглядатися за матеріалами у паперовій формі. Проте за наявності технічної можливості суди можуть розглядати таку справу за матеріалами в електронній формі.