flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Кодекс адміністративного судочинства України в новій редакції: на що варто звернути увагу?

24 січня 2018, 08:26

До відому учасників процесу!

Починаючи з 15 грудня 2017 року набрала чинності нова редакція Кодексу адміністративного судочинства  України від 03 жовтня 2017 року.

Пропонуємо Вашій увазі ознайомитися з основними змінами Кодексу адміністративного судочинства України для більш ефективного захисту своїх прав.

Перш за все хочемо наголосити на тому, що з метою економії процесуального часу позивачам та їх представникам варто уважно підходити до вибору адміністративного суду для звернення з відповідним позовом.

Розмежування предметної юрисдикції адміністративних судів.

Так, відповідно до вимог ст. 20 КАС України, починаючи з 15 грудня 2017 року, Придніпровському районному суду м. Черкаси  як адміністративному суду   підсудні:

1) адміністративні справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності;

2) адміністративні справи, пов’язані з виборчим процесом чи процесом референдуму, щодо:

оскарження рішень, дій чи бездіяльності дільничних виборчих комісій, дільничних комісій з референдуму, членів цих комісій;

уточнення списку виборців;

оскарження дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори та референдум;

оскарження дій чи бездіяльності кандидата у депутати сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного голови, їх довірених осіб;

3) адміністративні справи, пов’язані з перебуванням іноземців та осіб без громадянства на території України, щодо:

примусового повернення в країну походження або третю країну іноземців та осіб без громадянства;

примусового видворення іноземців та осіб без громадянства за межі України;

затримання іноземців або осіб без громадянства з метою їх ідентифікації та (або) забезпечення примусового видворення за межі території України;

продовження строку затримання іноземців або осіб без громадянства з метою їх ідентифікації та (або) забезпечення примусового видворення за межі території України;

затримання іноземців або осіб без громадянства до вирішення питання про визнання їх біженцями або особами, які потребують додаткового захисту в Україні;

затримання іноземців або осіб без громадянства з метою забезпечення їх передачі відповідно до міжнародних договорів України про реадмісію;

4) адміністративні справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності державного виконавця чи іншої посадової особи державної виконавчої служби щодо виконання ними рішень судів у справах, визначених пунктами 1-3 частини першої цієї статті.

Всі інші адміністративні справи підсудні Окружним адміністративним судам!

Найчисельнішими категоріями адміністративних позовів, які надходять до Придніпровського районного суду м. Черкаси є позови про оскарження постанов про притягнення осіб до адміністративної відповідальності та позови щодо зобов’язання здійснити перерахунок та виплату пенсій.

В першому випадку при зверненні до суду з позовом з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності необхідно враховувати особливості територіальної підсудності (ст.ст. 25-26 КАС України).

Важливо: Починаючи з 15.12.2017 року адміністративні позови щодо зобов’язань проведення перерахунку та виплати пенсії не належать до предметної юрисдикції Придніпровського районного суду м. Черкаси.

Передача адміністративної справи з одного адміністративного суду до іншого

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 29 КАС України - суд передає справу на розгляд іншого адміністративного суд, якщо при відкритті провадження у справі суд встановить, що  справа належить до територіальної юрисдикції (підсудності) іншого суду.

Передача адміністративної справи з одного суду до іншого відбувається на підставі відповідної ухвали, яка підлягає оскарженню, та здійснюється не пізніше наступного дня після закінчення строку на оскарження такої ухвали, а в разі подання апеляційної скарги - після залишення її без задоволення.

            Однак, ч. 3 ст. 30 КАС України визначає, що справа, прийнята адміністративним судом до свого провадження з додержанням правил підсудності, повинна бути ним розглянута і в тому випадку, коли в процесі розгляду справи вона стала підсудною іншому адміністративному суду.

Заяви по суті справи.

При розгляді справи судом за правилами загального позовного провадження учасники справи викладають письмово свої вимоги, заперечення, аргументи, пояснення та міркування щодо предмета спору виключно у заявах по суті справи, визначених цим Кодексом.

Заявами по суті справи є: позовна заява; відзив на позовну заяву (відзив); відповідь на відзив; заперечення; пояснення третьої особи щодо позову або відзиву.

Підстави, час та черговість подання заяв по суті справи визначаються КАС України або судом у визначених випадках.

Важливо: Подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб’єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Суд може дозволити учаснику справи подати додаткові пояснення щодо окремого питання, яке виникло при розгляді справи, якщо визнає це необхідним. по суті справи визначаються КАС України  або судом у визначених випадках.

Заяви з процесуальних питань

При розгляді справи судом учасники справи викладають свої вимоги, заперечення, аргументи, пояснення, міркування тощо щодо процесуальних питань у заявах та клопотаннях, а також запереченнях проти заяв і клопотань.

Заяви, клопотання і заперечення подаються в письмовій або усній формі. У випадках, заяви і клопотання подаються тільки в письмовій формі.

Заяви, клопотання і заперечення подаються та розглядаються в порядку, встановленому КАС України. У випадках, коли такий порядок не встановлений, він встановлюється судом.

Судовим рішення суду першої інстанції, в якому вирішуються позовні вимоги – є рішення суду, а не постанова, як було в попередній редакції Кодексу (п. 13 ч. 1 ст. 4 КАС України).

Разом з тим постанова в розумінні нової редакції КАС України - письмове рішення суду апеляційної або касаційної інстанції в адміністративній справі, у якому вирішуються вимоги апеляційної чи касаційної скарги, а ухвала - письмове або усне рішення суду будь-якої інстанції в адміністративній справі, яким вирішуються питання, пов’язані з процедурою розгляду адміністративної справи, та інші процесуальні питання (п. 14-15 ч. 1 ст. 4 КАС України).

Збільшено строки апеляційного оскарження судових рішень.

ч. 1 ст. 295 КАС України визначено, що апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п’ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. 

Особливості ведення в дію змін до КАС України:

- справи Придніпровського районного суду м. Черкаси провадження у яких відкрито до 15 грудня 2017 року, тобто до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу (п.10 Перехідних положень);

- заяви і скарги, подані до Придніпровського районного суду м. Черкаси до 15 грудня 2017 року, провадження за якими не відкрито на момент набрання Законом чинності, тобто на 15 грудня 2017 року,  розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу. Такі заяви чи скарги не можуть бути залишені без руху, повернуті або передані за підсудністю, щодо них не може бути прийнято рішення про відмову у прийнятті чи відмову у відкритті провадження за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу, якщо вони подані з додержанням відповідних вимог процесуального закону, які діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу (п.12 Перехідних положень);

- до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Придніпровського районного суду м. Черкаси у паперовому вигляді (п.15.5).

Сподіваємося вказана інформація буде корисною.